Kajetan Kajetanowicz przyszykował wielką niespodziankę dla kibiców na Rajd Barbórka 2017, wsiada do samochodu klasy WRC! Trzykrotny Rajdowy Mistrz Europy pojedzie jako pierwszy polski kierowca Fordem Fiestą WRC w tegorocznej specyfikacji technicznej. Będzie to także debiut tego samochodu na trasach warszawskiego rajdu, tradycyjnego zakończenia sezonu sportów motorowych w Polsce. Kierowca LOTOS Rally Team stanie do walki o piąty już z rzędu triumf w tych zawodach, po których powalczy w Kryterium Asów na Karowej!
O piąty triumf w Barbórce powalczy Kajetanowicz, pilotowany przez Jarka Barana. Zawody zakończy rywalizacja i pokaz umiejętności podczas Kryterium Asów na ulicy Karowej, które w swojej karierze kierowca LOTOS Rally Team wygrywał już pięciokrotnie. Kajto zadziwia od lat swoich kibiców, stawiając przed sobą i zespołem ciekawe, ale trudne wyzwania. W tym roku postanowił w wyjątkowy sposób, właśnie podczas Barbórki, podziękować kibicom i fanom za tegoroczne wsparcie i doping.
Start w Barbórce to zawsze wielkie emocje. To także symboliczne podsumowanie osiągnięć danego roku i czas decyzji – co dalej. Właśnie tutaj, osiem lat temu, po raz pierwszy jechałem w barwach związanych z Grupą LOTOS. Przez ten czas osiągnęliśmy chyba wszystko, co było możliwe – siedem tytułów, w tym ostatni, historyczny wynik dla europejskiego i polskiego motosportu. Tym startem chciałbym podziękować wszystkim fanom i kibicom za wsparcie i wiarę w to, że uda się po raz trzeci zostać Rajdowym Mistrzem Europy. Sportowiec potrzebuje kibiców i pozytywnych emocji. Dostarczaliście je nam podczas tegorocznego sezonu. Postanowiłem za to podziękować, podejmując kolejne wyzwanie. Prowadzenie Forda Fiesty WRC w najnowszej specyfikacji to dla mnie nagroda, ale przede wszystkim wielkie doświadczenie. Niełatwo będzie wykorzystać jego pełne możliwości podczas pierwszego startu. Barbórka Warszawska to krótki rajd, wymagający niezwykłej precyzji, którą po przesiadce do samochodu WRC trudno będzie odnaleźć w szybkim tempie. Dziękuję M-Sport Poland za możliwość podjęcia tej próby. Dziękuję raz jeszcze kibicom, partnerom, a zwłaszcza Grupie LOTOS za ten wspólny sezon. W ten sposób prawdopodobnie kończy się kolejny rozdział w moim życiu… mówi przed startem Kajetan Kajetanowicz.
Tegoroczna, 55. już edycja Rajdu Barbórka składa się z pięciu odcinków specjalnych – trzykrotnie pokonywanej próby Autodrom Bemowo (4,8 km) oraz dwukrotnie Tor Modlin (5,0 km). Druga z nich jest nowością w harmonogramie. Na koniec, o 18:20, rozpocznie się Kryterium Asów na Karowej.
Samochód tradycyjnie obsługiwany będzie przez profesjonalistów z zespołu M-Sport Poland. Ford Fiesta WRC zdobył w tym roku najważniejsze tytuły na świecie – w kategorii kierowców oraz producentów (WRC). Posiada silnik o pojemności 1,6-litra, który generuje 380 koni mechanicznych przy 450 Nm. Rajdówka napędzana jest na obie osie. Od wersji R5, którą Kajetanowicz wygrywa w mistrzostwach Europy, prócz podzespołów różni się także większym pakietem aerodynamicznym – wielkie spoilery i poszerzenia pomagają uzyskać większy docisk. Jego waga to 1190 kilogramów, czyli regulaminowe minimum, które zgodnie z przepisami musi być utrzymane.
Tegoroczny sezon Rajdowych Mistrzostw Europy ponownie został zdominowany przez załogę LOTOS Rally Team. Polacy punktowali na siedmiu z ośmiu rund, a ich fantastyczne tempo pozwalało na wygrywanie poszczególnych odcinków specjalnych podczas większości rajdów. Kajetanowicz wygrał Rajd Akropolu, stając na podium Rajdu Wysp Kanaryjskich, Rzeszowskiego oraz Włoch. Trzeci z rzędu tytuł mistrzowski to sukces, którego w 64-letniej historii najstarszego na świecie cyklu nie osiągnął do tej pory żaden kierowca.
• Drugi w tym sezonie start Kajetanowicza i Barana przed polską publicznością.
• 55. edycja tej imprezy.
• Cztery zwycięstwa w warszawskiej Barbórce ma na swoim koncie Kajetan Kajetanowicz.
• 11. start Kajetana Kajetanowicza w Rajdzie Barbórka.
• 5 razy Kajetanowicz pokonywał wszystkich rywali w prestiżowym Kryterium Asów na ulicy Karowej.
• 5 km ma najdłuższy oes zawodów – debiutująca w harmonogramie Barbórki próba Tor Modlin.
• Jarek Baran – pilot Kajetana wystartuje w warszawskich zawodach już po raz 19.
• W 2007 roku Kajto debiutował w tej imprezie.
• 5 odcinków specjalnych o łącznej długości 24,40 km wyłoni zwycięzców 55. Rajdu Barbórka.
• 3 razy z rzędu Kajetanowicz wygrywał mistrzostwa Europy (2015, 2016 i 2017).
Kajetan Kajetanowicz – kierowca rajdowy (Automobilklub Polski), urodził się 5 marca 1979 r. w Cieszynie, mieszkaniec Ustronia; zawodnik LOTOS Rally Team, Rajdowy Mistrz Europy w 2015, 2016 i 2017 roku oraz czterokrotny Rajdowy Mistrz Polski w latach 2010-2013.
Tegoroczny sezon Rajdowych Mistrzostw Europy ponownie został zdominowany przez załogę LOTOS Rally Team. Trzeci z rzędu tytuł mistrzowski to sukces, którego w 64-letniej historii najstarszego na świecie cyklu nie osiągnął do tej pory żaden kierowca.
Opracowanie strategii na ten sezon, tak aby jej wynikiem był trzeci triumf, wymagało perfekcyjnego przygotowania całej ekipy LOTOS Rally Team. Tegoroczny cykl FIA ERC składał się z ośmiu rund rozegranych w okresie 8 miesięcy. Każda odbywała się w innym europejskim państwie. Zmagania rajdowe Polaków rozpoczęły się już wiosną na wulkanicznej wyspie Świętego Michała (archipelag Azory), oddalonej o blisko cztery tysiące kilometrów od Polski. Kajetan wygrał tam cztery odcinki specjalne i mimo pechowego opuszczenia trasy na pierwszym etapie wrócił do rywalizacji, zdobywając pierwsze punkty za drugie miejsce w klasyfikacji kolejnego dnia. Następnie załogi zmierzyły się w asfaltowym pojedynku Rajdu Wysp Kanaryjskich – tu kierowca LOTOS Rally Team także wygrywał próby, a połowę „oesów” kończył na podium. Spora ilość wywalczonych punktów pozwoliła na awans do pierwszej trójki tabeli.
Na początku czerwca świętowaliśmy wielki triumf załogi LOTOS Rally Team. Kajetan i Jarek po raz drugi w karierze wygrali legendarny Rajd Akropolu, trzecią rundę FIA ERC 2017. Aż 7 z 12 rozegranych odcinków padło łupem polskiego duetu, a wynik przełożył się na kolejną zmianę pozycji w tabeli – wskoczyli na drugie miejsce. Kolejnym startem był szutrowy Rajd Cypru, który potwierdził tylko świetne tempo załogi. Polski duet wygrał trzy odcinki specjalne, łącznie aż 10 finiszując na podium.
Po wymagających rundach na zagranicznych, luźnych nawierzchniach, wróciliśmy do Polski, gdzie szóstą arenę zmagań stanowił Rajd Rzeszowski. Dopingowany przez tłumy kibiców Kajto w znakomitym stylu wywalczył tu drugą pozycję, zostawiając daleko w tyle głównego rywala do tytułu, Bruno Magalhãesa. Duża ilość punktów pozwoliła objąć prowadzenie w mistrzostwach, którego Kajto nie oddał już do końca, po drodze powiększając przewagę w czeskim Rajdzie Barum i Rajdzie Rzymu. Debiutując we włoskiej imprezie, Ustronianin ukończył na świetnej, drugiej pozycji, plasując się tylko (!) 0,3 s. za Bryanem Bouffierem.
Finałową rozgrywkę stanowił Rajd Lipawy na Łotwie. Kajetanowicz i Baran zapewnili sobie tytuł już po pierwszym dniu, którego nie ukończył ich główny rywal, Portugalczyk Bruno Magalhães.
W sezonie 2016 Kajetan Kajetanowicz powtórzył sukces z 2015 roku i drugi raz z rzędu sięgnął po tytuł Rajdowego Mistrza Europy. W klasyfikacji zespołowej europejskiego czempionatu bezapelacyjnie triumfował także zespół Kajetanowicza – LOTOS Rally Team. Swoją drogę do tego sukcesu Kajetanowicz rozpoczął w pierwszym rajdzie sezonu – na Wyspach Kanaryjskich. Tam wygrał najwięcej oesów, zdobył 29 punktów a także był szybszy i skuteczniejszy od Madsa Ostberga – norweskiego zawodnika mającego na koncie ponad 100 rund WRC. Już w kolejnych zawodach – asfaltowym Rajdzie Irlandii – Polak po raz drugi z rzędu zajął drugą lokatę i objął prowadzenie w mistrzostwach. Na Zielonej Wyspie Kajetanowicz był lepszy od wszystkich regularnych uczestników Mistrzostw Wielkiej Brytanii i do samej mety walczył o zwycięstwo z Irlandczykiem Craigiem Breenem. Ozdobą legendarnego, arcytrudnego Rajdu Akropolu była szalona, ale efektywna pogoń Rajdowego Mistrza Europy. Walka o powrót do punktowanej dziesiątki się opłaciła – Kajto awansował aż o 26 pozycji i obronił pozycję liderów FIA ERC. Na egzotycznych Azorach Kajetan był najszybszy po pierwszym dniu zmagań, ale nawet późniejsza awaria układu przeniesienia napędu nie przeszkodziła mu w ukończeniu tego malowniczego, choć kapryśnego rajdu na podium i to po raz drugi z rzędu. Dzięki tym wynikom, w pierwszej połowie sezonu kierowca LOTOS Rally Team zgromadził 92 punkty i prowadził w klasyfikacji mistrzostw z 15-punktową przewagą. Na półmetku sezonu przyszedł czas na debiut Kajetanowicza w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Nastąpiło to podczas domowej rundy Mistrza Europy, czyli Rajdu Polski. Tym razem trzykrotny zwycięzca tej imprezy na mazurskich szutrach zajął czwarte miejsce w mocno obsadzonej kategorii WRC 2. Następnie Kajetanowicz powrócił do skutecznej rywalizacji w FIA ERC, zdobywając drugą lokatę na oszałamiająco szybkich szutrach Estonii. Na początku sierpnia zawodnik LOTOS Rally Team zdominował 25. Rajd Rzeszowski. Po niemal 1100 dniach od jego poprzedniego startu w tych zawodach Kajto pokonał całą krajową czołówkę, a także Bryana Bouffier – czterokrotnego triumfatora Rajdu Rzeszowskiego. Lider FIA ERC odniósł na Podkarpaciu bezapelacyjne zwycięstwo – wygrał 8 z 13 oesów i wywalczył w Rzeszowie 39 na 39 możliwych do zdobycia punktów. W Rajdzie Barum Kajetanowicz od początku był na dobrej drodze do powtórzenia świetnego rezultatu z 2015 r. Drogę do kolejnego podium w sezonie przerwała mu awaria silnika, z którą mechanicy jednak się uporali. Dzięki temu Kajto wrócił do rywalizacji w niedzielnym etapie zawodów, kończąc go na rewelacyjnym drugim miejscu.
W całym sezonie polski mistrz harmonijnie łączył wysokie tempo ze skutecznością niezbędną do zdobywania punktów. Na swoim koncie Kajetan ma zwycięstwo na 29 ze 103 (28 proc.) odcinków specjalnych, do których wystartował w tym sezonie europejskiego czempionatu. W pierwszej trójce reprezentant LOTOS Rally Team ukończył 71 z 103 oesów (69. proc.).
W 2016 roku Kajetan otrzymał nagrodę Fair-Play Polskiego Komitetu Olimpijskiego. Rajdowy Mistrz Europy został uhonorowany za sportową postawę, jaką zaprezentował podczas ubiegłorocznego Rajdu Barum. Polak zauważył, że jadąca przed nim francuska załoga uległa bardzo poważnemu wypadkowi, a przy ich rozbitym samochodzie nie zatrzymali się inni zawodnicy. Kajetanowicz przerwał walkę, zatrzymał się na trasie odcinka specjalnego, by sprawdzić czy rywalom coś się stało i ewentualnie udzielić im niezbędnej pomocy. Rok został zwieńczony wielkim sukcesem, czwartą z rzędu wygraną w Rajdzie Barbórka. Kajetanowicz zrobił to w wielkim stylu, triumfując we wszystkich odcinkach specjalnych, a na koniec, po raz piąty w karierze – także w Kryterium Asów na ulicy Karowej.
W 2015 roku wywalczył tytuł Rajdowego Mistrza Europy. Drogę do tego najważniejszego sukcesu w karierze Kajetan rozpoczął od bezapelacyjnego zwycięstwa w Rajdzie Janner, w którym wygrał z miażdżącą przewagą. Szybkie tempo zaprezentował również miesiąc później w zimowym rajdzie na Łotwie, skąd wywiózł cenne punkty. W debiucie w Rajdzie Irlandii finiszował na drugiej pozycji, tuż za zwycięzcą – Irlandczykiem Craigiem Breenem. W maju skutecznie wywalczył miejsce na podium podczas niezwykle trudnego rajdu na Azorach. Ważnym punktem sezonu był imponujący debiut na szalenie szybkich szutrach w Estonii, gdzie zajął drugie miejsce. Drugą połowę mistrzostw rozpoczął od trzeciego miejsca w Rajdzie Barum – najmocniej obsadzonej rundzie sezonu, ustępując jedynie czeskim zawodnikom. Dwa ostatnie rajdy w sezonie to triumfalny nokaut na krętych oesach Cypru oraz rewelacyjna postawa i zwycięstwo w kultowym Rajdzie Akropolu, podczas którego przypieczętował tytuł Rajdowego Mistrza Europy. Reprezentanci LOTOS Rally Team wywalczyli swój życiowy sukces w stylu i tempie, którymi przez cały długi sezon zachwycali kibiców i obserwatorów na całym świecie. Kajetanowicz i Baran, jadący przygotowanym przez polski odział M-Sportu Fordem Fiestą R5, zaimponowali przede wszystkim skutecznością – Polacy przywozili cenne punkty z każdego rajdu, w którym wystartowali. Aż 7 z 8 rund mistrzostw ukończyli na podium, z czego trzy – Rajd Janner, Rajd Cypru i Rajd Akropolu – wygrali. Co więcej – Kajetanowicz i Baran są dopiero trzecią polską załogą, która wywalczyła miano najlepszej na Starym Kontynencie. Życiowym sukcesem Kajetanowicz nawiązuje do trzech triumfów Sobiesława Zasady wywalczonych w latach 60. i 70. oraz mistrzostwa Krzysztofa Hołowczyca z 1997 r. Na zakończenie 2015 roku Kajetanowicz po raz trzeci w karierze sięgnął po triumf w prestiżowym, warszawskim Rajdzie Barbórka i czwarty raz zwyciężył w legendarnym Kryterium Asów na ulicy Karowej.
W sezonie 2014 Kajetanowicz startował w Rajdowych Mistrzostwach Europy. W 8 rundach tego prestiżowego cyklu załoga LOTOS Rally Team zgromadziła 100 punktów i zajęła czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej sezonu. W siedmiu z ośmiu rund mistrzostw Europy Kajetanowicz startował po raz pierwszy w karierze. Mimo tego, w nowych i nieznanych rajdach Polak potwierdził swoje umiejętności – wygrał 13 odcinków specjalnych, 41 ukończył w pierwszej trójce, a w dwóch rajdach stawał na podium. Za swoją jazdę w szutrowym Rajdzie Cypru otrzymał Colin McRae Flat Out Trophy – nagrodę przyznawaną za tempo i bezkompromisową postawę. Ponadto Kajetanowicz wywalczył tytuł FIA ERC Gravel Masters przyznawany kierowcy, który był najlepszy w rajdach rozgrywanych na szutrze.
W sezonach 2010-2013 Kajetanowicz cztery razy z rzędu zdobywał tytuł Rajdowego Mistrza Polski. W sezonie 2013 kierowca LOTOS Rally Team triumfował we wszystkich rundach LOTOS Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, w których wziął udział, czyli w Rajdach Świdnickim, Karkonoskim, Wisły, Rzeszowskim oraz rozgrywanym na Litwie Rajdzie Kauno Ruduo i Rajdzie Polski, zaliczanym także do klasyfikacji mistrzostw Europy. Rok 2013 Kajetanowicz zwieńczył triumfem w Rajdzie Barbórka i legendarnym Kryterium Asów na ulicy Karowej. Dwa razy z rzędu – w sezonach 2010 i 2011 – zwyciężał w Rajdzie Polski, czego nie udało się dokonać żadnemu Polakowi od prawie 90 lat. Sukces ten powtórzył w 2013 roku, wygrywając po raz trzeci w karierze ten najbardziej prestiżowy rajd w naszym kraju, w imponującym stylu, co przyniosło mu pierwsze w karierze wyróżnienie Colin McRae Flat Out Trophy.
Wcześniej, bo już w 2008 roku, Kajetan został I Wicemistrzem Polski i mistrzem w grupie N. A już dwa lata później stanął na najwyższym stopniu podium w klasyfikacji generalnej krajowego czempionatu. Sukcesy te powtarzał w kolejnych latach aż trzykrotnie od 2010 do 2013 roku. Rajdowe Mistrzostwo Europy oraz cztery z rzędu tytuły Mistrza Polski pozwalają określić Kajetanowicza najbardziej utytułowanym kierowcą rajdowym obecnego pokolenia.
Kajetan Kajetanowicz jest także wieloletnim instruktorem w szkole doskonalenia jazdy. Od lat propaguje bezpieczeństwo i skutecznie namawia do doskonalenia umiejętności za kierownicą.
Jarek Baran – pilot rajdowy (Automobilklub Krakowski), urodził się 24 grudnia 1967 r. w Krakowie. Pochodzi z rodziny o rajdowych tradycjach. Jego brat Maciej również jest utytułowanym pilotem rajdowym. Ze zdecydowaną pomocą taty – kierowcy i pilota rajdowego, Jarek wystartował w swoim pierwszym rajdzie jako kierowca. Nie dojechał do mety, ponieważ… nie mógł jej odnaleźć. Postanowił, więc dokładnie zgłębić zagadnienie pilotażu i obecnie jako profesjonalny pilot rajdowy ma na koncie blisko 250 startów w rajdach różnych kategorii, w których ponad 90 razy stawał na podium.
W mistrzostwach Polski zadebiutował w 1989 roku, od początku startów wierny barwom Automobilklubu Krakowskiego. Reprezentował większość oficjalnych zespołów importerskich startujących w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. W dorobku ma ponad dwadzieścia tytułów mistrzowskich w różnych klasach i grupach. Jeden z rekordzistów Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski pod względem liczby startów (ponad 140), wygranych rajdów (35) oraz miejsc na podium (63). Posiadacz rekordowej liczby tytułów Mistrza Polski w klasyfikacji generalnej, które zdobył z Januszem Kuligiem (1997, 2000, 2001) i Kajetanem Kajetanowiczem (2010, 2011, 2012, 2013). W 2001 roku z Januszem Kuligiem wywalczył tytuł Wicemistrza Europy, a w 2015 roku wspólnie z Kajetanem Kajetanowiczem tytuł Rajdowego Mistrza Europy.
Od lat dzieli się wiedzą i doświadczeniem w ramach autorskiego projektu Szkoły dla Pilotów. Projekt szkoły miał dotąd cztery pełne edycje, w których swoją wiedzę o rajdowym pilotażu poszerzało ponad 50 młodych zawodników. W roku 2009 we współpracy z Polskim Związkiem Motorowym przeprowadził cykl autorskich szkoleń dla ponad 250 młodych zawodników, w pięciu największych ośrodkach klubowych w kraju.