Samochody
3 sierpnia 2017
Kajetan Kajetanowicz przed Rajdem Rzeszowskim
Już dziś wieczorem rozpoczyna się 26. Rajd Rzeszowski, piąta runda Rajdowych Mistrzostw Europy i trzecia Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran wezmą udział w zawodach jako wiceliderzy klasyfikacji europejskich mistrzostw (FIA ERC), z niewielką różnicą punktową do prowadzących, Bruno Magalhãesa i Hugo Magalhãesa (Portugalia). Przed załogą LOTOS Rally Team wymagające wyzwanie, którym jest walka z bardzo silną, międzynarodową konkurencją. Do Rzeszowa przyjechała praktycznie cała czołówka ligi, a prócz niej ostatni mistrzowie Polski czy startujący na co dzień w mistrzostwach świata, doświadczony Norweg Mads Østberg.
W czwartek przed rajdem rozegrany został odcinek testowy, a tuż po nim odcinek kwalifikacyjny. Na dwóch przejazdach testowego Kajto uzyskał odpowiednio trzeci i drugi czas. Podczas odcinka kwalifikacyjnego uplasował się na ósmej pozycji, tracąc niespełna trzy sekundy do zwycięzców. Próbę wygrał Rosjanin Aleksiej Łukjaniuk (Ford Fiesta R5), drugi ukończył Rosjanin Nikołaj Griazin (Skoda Fabia R5), a trzeci Norweg Mads Østberg (Ford Fiesta R5).
Szybkie i bardzo wąskie asfalty, blisko sto załóg i aż 26 samochodów topowej klasy R5 – tak zapowiada się tegoroczna, 26. edycja Rajdu Rzeszowskiego. Dodając do tego wysokie temperatury i możliwe przelotne opady, a nawet burze, najbliższe dni mogą przynieść bardzo dużą dawkę emocji i nieprzewidywalne scenariusze. To podkreśla piękno tego sportu – ważne jest dobre przygotowanie, które pozwoli przewidzieć jak najwięcej sytuacji.
W najbliższych dniach (4-5.08.2017) zawodnicy rywalizować będą na jedenastu odcinkach specjalnych. Na piątek zaplanowano pięć prób, w tym najdłuższą w rajdzie Pstrągową, która mierzy ponad 24 kilometry i będzie pokonywana dwukrotnie. W końcówce dnia rozegra się niezwykle widowiskowy i gromadzący tłumy kibiców miejski super odcinek specjalny po ulicach Rzeszowa. Sobota to finałowy etap, podczas którego kierowcy i piloci powalczą na sześciu „oesach” o łącznej długości ponad 113 kilometrów. Zwycięzców powinniśmy poznać przed godziną 16, a na 17:30 zaplanowano lubianą i obserwowaną przez tłumy kibiców ceremonię mety na rzeszowskim Rynku.
Kajetan Kajetanowicz: – Właśnie wróciliśmy z odcinka kwalifikacyjnego. W rajdzie bierze udział bardzo dużo szybkich kierowców, są naprawdę wysokie temperatury. Do tej pory myślałem, że to na Cyprze było ciepło, ale tu jest gorąco. Cieszę się, że mamy możliwość zaciętej walki przed polskimi kibicami. Mnóstwo szybkich kierowców powoduje, że ta rywalizacja staje się ciekawsza nie tylko dla fanów, ale też dla nas, zawodników. Postaram się trzymać dobre tempo, mieć przyjemność z jazdy taką jak w tej chwili i co najmniej zmniejszyć różnicę punktową do lidera. 🙂
Starty Kajetana Kajetanowicza i Jarka Barana wspierają strategiczny partner LOTOS Rally Team – Grupa LOTOS – a także CUBE.ITG, Delphi oraz Driving Experience. Szczegółowe informacje dotyczące Kajetana Kajetanowicza i zespołu są dostępne na stronach www.lotosrallyteam.pl oraz www.kajto.pl, a także na: www.fb.com/EmocjeDoPelna, www.fb.com/KajetanKajetanowicz, www.twitter.com/Kajto_pl oraz www.youtube.com/Kajtopl.
Wyniki odcinka kwalifikacyjnego przed Rajdem Rzeszowskim 2017:
1. Aleksiej Łukjaniuk / Aleksiej Arnautow (Rosja, Ford Fiesta R5) 2:04,190 s.
2. Nikołaj Griazin / Jarosław Fedorow (Rosja, Skoda Fabia R5) +0,260 s.
3. Mads Østberg / Patrik Barth (Norwegia, Ford Fiesta R5) +0,640 s.
4. José A. Suárez / Cándido Carrera (Hiszpania, Peugeot 208 T16 R5) +1,090 s.
5. Grzegorz Grzyb / Bogusław Browiński (Polska, Skoda Fabia R5) +1,190 s.
6. José Maria López / Borja Rozada (Hiszpania, Peugeot 208 T16 R5) +1,400 s.
7. Sylvain Michel / Jérôme Degout (Francja, Skoda Fabia R5) +2,800 s.
8. Kajetan Kajetanowicz / Jarek Baran (Polska, Ford Fiesta R5) +2,950 s.
9. Marijan Griebel / Stefan Kopczyk (Niemcy, Skoda Fabia R5) +3,090 s.
10. Murat Bostanci / Onur Vatansever (Turcja, Ford Fiesta R5) +3,290 s.
Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Europy po Rajdzie Cypru (4 z 8 rund):
1. Bruno Magalhães (Portugalia) 93 pkt.
2. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 79 pkt.
3. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) 46 pkt.
4. Nasser Al-Attiyah (Katar) 45 pkt.
5. José Maria López (Hiszpania) 27 pkt.
6. Marijan Griebel (Niemcy) 27 pkt.
7. Alexandros Tsouloftas (Cypr) 26 pkt.
8. Panikos Polykarpou (Cypr) 26 pkt.
9. Grzegorz Grzyb (Polska) 22 pkt.
10. Josh Moffett (Irlandia) 20 pkt.
Harmonogram czasowy 26. Rajdu Rzeszowskiego:
Czwartek, 3. sierpnia:
09:00 – odcinek testowy
12:15 – odcinek kwalifikacyjny, Niechobrz (3,37 km)
16:30 – konferencja prasowa (Rzeszów, biuro rajdu)
17:00 – wybór pozycji startowych (Rzeszów, Millenium Hall)
18:00 – Ceremonia Startu (Rzeszów, Millenium Hall)
Piątek, 4. sierpnia:
10:50 – OS 1, Grudna 1 (23,83 km)
11:50 – OS 2, Pstrągowa 1 (24,56 km)
13:35 – Serwis A, 30 minut (Rzeszów, Politechnika Rzeszowska)
15:35 – OS 3, Grudna 2 (23,83 km)
16:35 – OS 4, Pstrągowa 2 (24,56 km)
18:10 – Serwis B, 30 minut (Rzeszów, Politechnika Rzeszowska)
19:00 – OS 5, SSS Rzeszów (4,05 km)
Flexi Serwis C, 45 minut (Rzeszów, Politechnika Rzeszowska)
Długość odcinków specjalnych I etapu: 100,83 km
Sobota, 5. sierpnia:
07:50 – Serwis D, 15 minut (Rzeszów, Politechnika Rzeszowska)
08:45 – OS 6, Lubenia 1 (22,55 km)
09:55 – OS 7, Korczyna 1 (16,05 km)
10:40 – OS 8, Wysoka 1 (18,30 km)
12:20 – Serwis E, 30 minut (Rzeszów, Politechnika Rzeszowska)
13:30 – OS 9, Lubenia 2 (22,55 km)
14:40 – OS 10, Korczyna 2 (16,05 km)
15:25 – OS 11, Wysoka 2 (18,30 km)
16:55 – Serwis F, 10 minut (Rzeszów, Politechnika Rzeszowska)
17:30 – Ceremonia mety – zakończenie rajdu (Rzeszów, Rynek)
Długość odcinków specjalnych II etapu: 113,80 km
Długość odcinków specjalnych rajdu: 214,63 km
Kajetan Kajetanowicz – kierowca rajdowy (Automobilklub Polski), urodził się 5 marca 1979 r. w Cieszynie, mieszkaniec Ustronia; zawodnik LOTOS Rally Team, Rajdowy Mistrz Europy 2015 i 2016 oraz czterokrotny Rajdowy Mistrz Polski w latach 2010-2013.
W sezonie 2016 Kajetan Kajetanowicz powtórzył sukces z 2015 roku i drugi raz z rzędu sięgnął po tytuł Rajdowego Mistrza Europy. W klasyfikacji zespołowej europejskiego czempionatu bezapelacyjnie triumfował także zespół Kajetanowicza – LOTOS Rally Team. Swoją drogę do tego sukcesu Kajetanowicz rozpoczął w pierwszym rajdzie sezonu – na Wyspach Kanaryjskich. Tam wygrał najwięcej oesów, zdobył 29 punktów a także był szybszy i skuteczniejszy od Madsa Ostberga – norweskiego zawodnika mającego na koncie ponad 100 rund WRC. Już w kolejnych zawodach – asfaltowym Rajdzie Irlandii – Polak po raz drugi z rzędu zajął drugą lokatę i objął prowadzenie w mistrzostwach. Na Zielonej Wyspie Kajetanowicz był lepszy od wszystkich regularnych uczestników Mistrzostw Wielkiej Brytanii i do samej mety walczył o zwycięstwo z Irlandczykiem Craigiem Breenem. Ozdobą legendarnego, arcytrudnego Rajdu Akropolu była szalona, ale efektywna pogoń Rajdowego Mistrza Europy. Walka o powrót do punktowanej dziesiątki się opłaciła – Kajto awansował aż o 26 pozycji i obronił pozycję liderów FIA ERC. Na egzotycznych Azorach Kajetan był najszybszy po pierwszym dniu zmagań, ale nawet późniejsza awaria układu przeniesienia napędu nie przeszkodziła mu w ukończeniu tego malowniczego, choć kapryśnego rajdu na podium i to po raz drugi z rzędu. Dzięki tym wynikom, w pierwszej połowie sezonu kierowca LOTOS Rally Team zgromadził 92 punkty i prowadził w klasyfikacji mistrzostw z 15-punktową przewagą. Na półmetku sezonu przyszedł czas na debiut Kajetanowicza w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Nastąpiło to podczas domowej rundy Mistrza Europy, czyli Rajdu Polski. Tym razem trzykrotny zwycięzca tej imprezy na mazurskich szutrach zajął czwarte miejsce w mocno obsadzonej kategorii WRC 2. Następnie Kajetanowicz powrócił do skutecznej rywalizacji w FIA ERC, zdobywając drugą lokatę na oszałamiająco szybkich szutrach Estonii. Na początku sierpnia zawodnik LOTOS Rally Team zdominował 25. Rajd Rzeszowski. Po niemal 1100 dniach od jego poprzedniego startu w tych zawodach Kajto pokonał całą krajową czołówkę, a także Bryana Bouffier – czterokrotnego triumfatora Rajdu Rzeszowskiego. Lider FIA ERC odniósł na Podkarpaciu bezapelacyjne zwycięstwo – wygrał 8 z 13 oesów i wywalczył w Rzeszowie 39 na 39 możliwych do zdobycia punktów. W Rajdzie Barum Kajetanowicz od początku był na dobrej drodze do powtórzenia świetnego rezultatu z 2015 r. Drogę do kolejnego podium w sezonie przerwała mu awaria silnika, z którą mechanicy jednak się uporali. Dzięki temu Kajto wrócił do rywalizacji w niedzielnym etapie zawodów, kończąc go na rewelacyjnym drugim miejscu.
W całym sezonie polski mistrz harmonijnie łączył wysokie tempo ze skutecznością niezbędną do zdobywania punktów. Na swoim koncie Kajetan ma zwycięstwo na 29 ze 103 (28 proc.) odcinków specjalnych, do których wystartował w tym sezonie europejskiego czempionatu. W pierwszej trójce reprezentant LOTOS Rally Team ukończył 71 z 103 oesów (69. proc.).
W 2016 roku Kajetan otrzymał nagrodę Fair-Play Polskiego Komitetu Olimpijskiego. Rajdowy Mistrz Europy został uhonorowany za sportową postawę, jaką zaprezentował podczas ubiegłorocznego Rajdu Barum. Polak zauważył, że jadąca przed nim francuska załoga uległa bardzo poważnemu wypadkowi, a przy ich rozbitym samochodzie nie zatrzymali się inni zawodnicy. Kajetanowicz przerwał walkę, zatrzymał się na trasie odcinka specjalnego, by sprawdzić czy rywalom coś się stało i ewentualnie udzielić im niezbędnej pomocy. Rok został zwieńczony wielkim sukcesem, czwartą z rzędu wygraną w Rajdzie Barbórka. Kajetanowicz zrobił to w wielkim stylu, triumfując we wszystkich odcinkach specjalnych, a na koniec, po raz piąty w karierze – także w Kryterium Asów na ulicy Karowej.
W 2015 roku wywalczył tytuł Rajdowego Mistrza Europy. Drogę do tego najważniejszego sukcesu w karierze Kajetan rozpoczął od bezapelacyjnego zwycięstwa w Rajdzie Janner, w którym wygrał z miażdżącą przewagą. Szybkie tempo zaprezentował również miesiąc później w zimowym rajdzie na Łotwie, skąd wywiózł cenne punkty. W debiucie w Rajdzie Irlandii finiszował na drugiej pozycji, tuż za zwycięzcą – Irlandczykiem Craigiem Breenem. W maju skutecznie wywalczył miejsce na podium podczas niezwykle trudnego rajdu na Azorach. Ważnym punktem sezonu był imponujący debiut na szalenie szybkich szutrach w Estonii, gdzie zajął drugie miejsce. Drugą połowę mistrzostw rozpoczął od trzeciego miejsca w Rajdzie Barum – najmocniej obsadzonej rundzie sezonu, ustępując jedynie czeskim zawodnikom. Dwa ostatnie rajdy w sezonie to triumfalny nokaut na krętych oesach Cypru oraz rewelacyjna postawa i zwycięstwo w kultowym Rajdzie Akropolu, podczas którego przypieczętował tytuł Rajdowego Mistrza Europy. Reprezentanci LOTOS Rally Team wywalczyli swój życiowy sukces w stylu i tempie, którymi przez cały długi sezon zachwycali kibiców i obserwatorów na całym świecie. Kajetanowicz i Baran, jadący przygotowanym przez polski odział M-Sportu Fordem Fiestą R5, zaimponowali przede wszystkim skutecznością – Polacy przywozili cenne punkty z każdego rajdu, w którym wystartowali. Aż 7 z 8 rund mistrzostw ukończyli na podium, z czego trzy – Rajd Janner, Rajd Cypru i Rajd Akropolu – wygrali. Co więcej – Kajetanowicz i Baran są dopiero trzecią polską załogą, która wywalczyła miano najlepszej na Starym Kontynencie. Życiowym sukcesem Kajetanowicz nawiązuje do trzech triumfów Sobiesława Zasady wywalczonych w latach 60. i 70. oraz mistrzostwa Krzysztofa Hołowczyca z 1997 r. Na zakończenie 2015 roku Kajetanowicz po raz trzeci w karierze sięgnął po triumf w prestiżowym, warszawskim Rajdzie Barbórka i czwarty raz zwyciężył w legendarnym Kryterium Asów na ulicy Karowej.
W sezonie 2014 Kajetanowicz startował w Rajdowych Mistrzostwach Europy. W 8 rundach tego prestiżowego cyklu załoga LOTOS Rally Team zgromadziła 100 punktów i zajęła czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej sezonu. W siedmiu z ośmiu rund mistrzostw Europy Kajetanowicz startował po raz pierwszy w karierze. Mimo tego, w nowych i nieznanych rajdach Polak potwierdził swoje umiejętności – wygrał 13 odcinków specjalnych, 41 ukończył w pierwszej trójce, a w dwóch rajdach stawał na podium. Za swoją jazdę w szutrowym Rajdzie Cypru otrzymał Colin McRae Flat Out Trophy – nagrodę przyznawaną za tempo i bezkompromisową postawę. Ponadto Kajetanowicz wywalczył tytuł FIA ERC Gravel Masters przyznawany kierowcy, który był najlepszy w rajdach rozgrywanych na szutrze.
W sezonach 2010-2013 Kajetanowicz cztery razy z rzędu zdobywał tytuł Rajdowego Mistrza Polski. W sezonie 2013 kierowca LOTOS Rally Team triumfował we wszystkich rundach LOTOS Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, w których wziął udział, czyli w Rajdach Świdnickim, Karkonoskim, Wisły, Rzeszowskim oraz rozgrywanym na Litwie Rajdzie Kauno Ruduo i Rajdzie Polski, zaliczanym także do klasyfikacji mistrzostw Europy. Rok 2013 Kajetanowicz zwieńczył triumfem w Rajdzie Barbórka i legendarnym Kryterium Asów na ulicy Karowej. Dwa razy z rzędu – w sezonach 2010 i 2011 – zwyciężał w Rajdzie Polski, czego nie udało się dokonać żadnemu Polakowi od prawie 90 lat. Sukces ten powtórzył w 2013 roku, wygrywając po raz trzeci w karierze ten najbardziej prestiżowy rajd w naszym kraju, w imponującym stylu, co przyniosło mu pierwsze w karierze wyróżnienie Colin McRae Flat Out Trophy.
Wcześniej, bo już w 2008 roku, Kajetan został I Wicemistrzem Polski i mistrzem w grupie N. A już dwa lata później stanął na najwyższym stopniu podium w klasyfikacji generalnej krajowego czempionatu. Sukcesy te powtarzał w kolejnych latach aż trzykrotnie od 2010 do 2013 roku. Rajdowe Mistrzostwo Europy oraz cztery z rzędu tytuły Mistrza Polski pozwalają określić Kajetanowicza najbardziej utytułowanym kierowcą rajdowym obecnego pokolenia.
Kajetan Kajetanowicz jest także wieloletnim instruktorem w szkole doskonalenia jazdy. Od lat propaguje bezpieczeństwo i skutecznie namawia do doskonalenia umiejętności za kierownicą.
Jarek Baran – pilot rajdowy (Automobilklub Krakowski), urodził się 24 grudnia 1967 r. w Krakowie. Pochodzi z rodziny o rajdowych tradycjach. Jego brat Maciej również jest utytułowanym pilotem rajdowym. Ze zdecydowaną pomocą taty – kierowcy i pilota rajdowego, Jarek wystartował w swoim pierwszym rajdzie jako kierowca. Nie dojechał do mety, ponieważ… nie mógł jej odnaleźć. Postanowił, więc dokładnie zgłębić zagadnienie pilotażu i obecnie jako profesjonalny pilot rajdowy ma na koncie blisko 250 startów w rajdach różnych kategorii, w których ponad 90 razy stawał na podium.
W mistrzostwach Polski zadebiutował w 1989 roku, od początku startów wierny barwom Automobilklubu Krakowskiego. Reprezentował większość oficjalnych zespołów importerskich startujących w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. W dorobku ma ponad dwadzieścia tytułów mistrzowskich w różnych klasach i grupach. Jeden z rekordzistów Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski pod względem liczby startów (ponad 140), wygranych rajdów (35) oraz miejsc na podium (63). Posiadacz rekordowej liczby tytułów Mistrza Polski w klasyfikacji generalnej, które zdobył z Januszem Kuligiem (1997, 2000, 2001) i Kajetanem Kajetanowiczem (2010, 2011, 2012, 2013). W 2001 roku z Januszem Kuligiem wywalczył tytuł Wicemistrza Europy, a w 2015 roku wspólnie z Kajetanem Kajetanowiczem tytuł Rajdowego Mistrza Europy.
Od lat dzieli się wiedzą i doświadczeniem w ramach autorskiego projektu Szkoły dla Pilotów. Projekt szkoły miał dotąd cztery pełne edycje, w których swoją wiedzę o rajdowym pilotażu poszerzało ponad 50 młodych zawodników. W roku 2009 we współpracy z Polskim Związkiem Motorowym przeprowadził cykl autorskich szkoleń dla ponad 250 młodych zawodników, w pięciu największych ośrodkach klubowych w kraju.