Nasza oferta Folder Brown
Działalność statutowa (Komisje) Folder Brown

Dzialalnosc

Kalendarz nadchodzących imprez:

<< wrz 2024 >>
pwścpsn
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Imprezy

Klubowe
Automobilklub Polski Patronem Polskiego Konkursu Elegancji
26 września 2024

Automobilklub Polski Patronem Polskiego Konkursu Elegancji

Automobilklub Polski przekazał prawa do wskrzeszenia i organizacji Polskiego Konkursu Elegancji firmie Grand Prix Rozalin. W okresie międzywojennym konkursy organizowane przez Stowarzyszenie AP były stałym punktem w kalendarzu miłośników automobilizmu, synonimem luksusu i miejscem spotkań ówczesnych celebrytów. Po latach tradycja powraca, a Automobilklub Polski pozostaje Partnerem i Patronem wydarzenia.

Konkurs Elegancji w Pałacu Rozalin to wyjątkowe spotkanie miłośników motoryzacji, podczas którego można podziwiać najpiękniejsze i najbardziej stylowe samochody. To wydarzenie łączy pasję do klasycznych i luksusowych pojazdów z elegancją i prestiżem. Jest też wspaniałą okazją do spotkań w gronie osób, które dzielą tę samą fascynację. Wspaniała atmosfera, historyczne otoczenie i wyjątkowe auta sprawiają, że Konkurs Elegancji to wydarzenie, które na długo zapada w pamięć.

W tym sezonie Konkurs Elegancji odbędzie się w sobotę, 28 września. O nagrodę Grand Prix powalczy kilkadziesiąt samochodów – prawdziwych perełek motoryzacji. Dzień później Pałac Rozalin po raz pierwszy otworzy swoje drzwi dla indywidualnych gości. Niedzielny brunch będzie niepowtarzalną okazją do spędzenia czasu w atmosferze wspomnień, elegancji i czaru minionych lat. Na parkingu oraz przed Pałacem będzie można podziwiać perełki motoryzacji, poznać ich właścicieli oraz poczuć klimat wydarzenia.

Jak to się zaczęło?
W okresie międzywojennym Konkursy Elegancji były nieodłącznym elementem samochodowych targów, zlotów i wystaw. Kojarzyły się z ówczesnymi elitami, czerwonymi dywanami i klimatem luksusu, który był tym większy, im więcej celebrytów pojawiało się tu w charakterze gości lub… właścicieli pięknych aut. Za początek tradycji Konkursów Elegancji uważa się Targi Samochodowe w Warszawie, które jesienią 1924 roku otworzył sam Minister Przemysłu i Handlu. W czasie targów zaprezentował się także Automobilklub Polski, który przygotował eleganckie stoisko, wybijane puszystymi dywanami.

Konkurs Elegancji w swoich kategoriach wygrały miedzy innymi takie maszyny jak Austro – Daimler, Lancia, Minerva, Fiat 519, Packard, Renault i Tatra. Jednym z członków pierwszej komisji oceniającej elegancję samochodów był ówczesny felietonista, Kornel Makuszyński.

Miejsce spotkań celebrytów
Cztery lata później zorganizowano pierwszy Konkurs Elegancji Samochodów, który był osobną imprezą, niezwiązaną z żadnym innym wydarzeniem. Konkurs przyciągnął ponad dwa tysiące widzów a na listach zgłoszeń pojawiło się 70 automobili. Wśród gości i właścicieli samochodów znalazły się tak znakomite nazwiska, jak aktorki filmowe i teatralne Hanka Ordonówna i Mira Zimińska czy prezydent II RP Ignacy Mościcki. Nagrodę główną zdobyła Halina Regulska w Fiacie 509. Ciekawostką jest fakt, że duża część uczestników konkursu nie do końca zrozumiała jego ideę i… przystrajała samochody kwiatami i wielobarwnymi bukietami, podczas gdy jury oceniało wyłącznie piękno i elegancję samej konstrukcji.

Wraz ze wzrostem produkcji aut oraz coraz większą konkurencją na rynku Konkursy Elegancji ewoluowały powoli w stronę kształtu dzisiejszych salonów samochodowych. Wyraźnie można było zauważyć mniejszą liczbę zgłoszeń od prywatnych właścicieli, a coraz większe zainteresowanie producentów, którzy podczas konkursów prezentowali swoją nową ofertę. W 1936 roku prym wiodły takie marki, jak Fiat, DKW, Skoda czy Opel. Jednak mimo to, główne nagrody zbierały wciąż najbardziej eleganckie konstrukcje, takie jak Bugatti 57 czy Ford V8.

Ostatnie edycje
W 1938 roku zorganizowano jeden z największych Konkursów Elegancji Samochodów. Wystartowało w nim blisko 130 aut od 29 różnych producentów. Swoje pojazdy prezentowały miedzy innymi Pontiac, Opel, Willys, Rolls-Royce, Triumph czy BMW. Główną nagrodę zdobył Mercedes – Benz 540K Cabriolet. Zachwyt wzbudziła primadonna warszawskiej operetki Greta Turnay w Skodzie Monte Carlo czy Krystyna Walewska w czarnym BMW z dodatkami w kolorze ivory.

Adolf Dymsza Konkurs piękności Samochodów

Adolf Dymsza. Konkurs piękności samochodów. Narodowe Archiwum Cyfrowe.

Adolf Dymsza w Lancii Farina

Adolf Dymsza w Lancii Farina. Narodowe Archiwum Cyfrowe

Siostry Halama.

Siostry Halama. Narodowe Archiwum Cyfrowe

Ostatni Konkurs Piękności Samochodów w okresie międzywojennym odbył się w maju 1939 roku w warszawskim Parku Skaryszewskim. Tym razem zgłoszenia poszerzono o jednoślady, których zaprezentowało się kilkanaście. Nagrody otrzymały między innymi Jaguar Cabriolet i przepiękne coupé Cadillaca. Nie mogło oczywiście zabraknąć gwiazd i celebrytów. W konkursie wziął udział sam Adolf Dymsza, który z żoną, córkami i psem przyjechał do Parku Skaryszewskiego zieloną Lancią Aprilia. Wyróżnienie przypadło także wiśniowemu Stayerowi 200 Aleksandra Żabczyńskiego, aktora, który zagrał u boku Eugeniusza Bodo w kryminale „Czerwony błazen” Wśród motocykli nagrodzono konstrukcję Sokoła 200, który był całkowicie polską konstrukcją.

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Call Now Button