15 stycznia 2017






polecamy

polecamy



komisje

Od kartingu wszystko się zaczyna   
19.05.2015

Przedstawiamy news z obozu Karola Lubasa, który nawiązuje do tematu edukacji, kartingu i sportu samochodowego. Jest też wzmianka na temat projektu Akademii, którą zawodnik Automobiklubu Polski przygotowuje z partnerami.

Karting to podstawa dla każdego kierowcy wyścigowego. Jest wiele czynników, które powodują, że ten sport daje możliwość profesjonalnej rywalizacji dużo wcześniej niż starty w samochodach. Przede wszystkim karting przekłada się na umiejętności i przyszłość zawodnika, bowiem bez niego karierę możnaby rozpocząć dopiero w wieku ok. 15 lat. Jeżdżąc w kartingu, możemy zacząć brać udział w polskich wyścigach w wieku 7 lat, wcześniej już można jeździć w pokazach. Najprościej mówiąc - 8 lat doświadczenia do przodu!

Przechodząc stopniowo przez kategorie od słabszych do mocniejszych, rozwijamy się w odpowiednim tempie, uczymy się "czuć" karta, zdawać mechanikom relacje, co się dzieje po wprowadzonych zmianach. Młody zawodnik poznaje pracę zespołu i nabywa odpowiednią wiedzę techniczną. Niesamowite jest to, jak 10-latek pyta mechanika, jak działa coś w silniku i mimo tego, że nie jest w stanie sobie tego wyobrazić, chce to zrozumieć! Rzecz najważniejsza - taki młody człowiek ma za sobą 8 lat spędzonych na różnych torach, szlifowaniu stylu jazdy, jazdę bok w bok, atak, obronę..cały czas się uczył i wchodząc na wyższy poziom ma ogromny bagaż doświadczeń. Uczy się podejmować ryzyko i potrafi odczekać. Planuje wszystko co się dzieje na torze. To wszystko staje się nawykiem! Jazda później jest czynnością, gdzie automatycznie zaczynamy analizować, co poprawić, jak inaczej to znaczy lepiej można przejechać. Te nawyki zostają na lata. Są przekładane na tor i zwykłe drogi , którymi się będą poruszać Ci młodzi zawodnicy. Każdy z nich będzie miał prawo jazdy, każdy z nich to lepszy kierowca!

Zawodnik kartingowy, przechodząc z kartingu do wyścigów samochodowych, single seaterow czuje się pewniej. Musi się nauczyć oczywiście fizyki samochodu, co dla zawodnika, który dopiero zaczyna karierę w takim aucie jest o wiele trudniejsze. Zawodnik z doświadczeniem w kartingu, sam jest w stanie pokonać tor i wyznaczyć tą prawidłową linię, którą analizuje potem z zespołem. Osoba dopiero zaczynająca - wszystkiego szuka, uczy się podstaw...Kartingowiec szuka najlepszej możliwości na pokonanie danego zakrętu, hamowania przed nim, wyjścia z niego - umie pracować balansem.

W każdej serii wyścigowej samochodowej, czy tez w formule zawodnik, który nie zaczynał od kartingu "prawie" zawsze zamiata ogony. Nie jest w stanie znaleźć tego czasu na torze. Niestety trend, który ostatnimi laty widać na torach, czyli osoby rozpoczynające swoja karierę w wieku 25 - 30 lat jest dominujący. Rozumiem to tylko z jednej strony - pasja, hobby, zawsze chciał to robić. Najważniejsze jednak w tym wszystkim jest podejście do samego siebie. Często ci - nazwijmy ich "zawodnicy" - myślą, że są profesjonalistami, ponieważ otrzymali licencję i dotykają profesjonalny motorsport drugi rok. Tak, jest progress, ponieważ na początku każdy go powinien mieć, jednak po pewnym czasie nie ma już nad czym pracować. Widać to w seriach GT, czasami źle się to kończy :) Zawodnik stoi w miejscu i często nie przyjmuje krytyki. Ja osobiście lubię ją przyjąć zawsze, ponieważ całe życie będę się uczył, jak być najlepszym na torze.

Każdy kierowca w najwyższych seriach wyścigowych w wolnym czasie chętnie wsiada w karta i trenuje tyle samo, co samochodem. Duże przeciążenia, wysokie tętno podczas jazdy, wytrzymałość fizyczna, szybkie planowanie swojego toru, korekty...to najlepszy trening na świecie!

Kierowca bez kartingu nie ma prawa istnieć w jakiejkolwiek serii samochodowej czy single seaterow. Nie będzie miał nigdy pożądanej prędkości i odpowiednich umiejętności. Poza tym, zawodnik uczy się szybciej "życia" w sporcie. Nie chodzi o zdrowy tryb życia, ale o to, że przechodząc dalej jest już świadom, że nie zawsze wszystko jest sprawiedliwe, wie na czym polega budowanie sukcesu. Jest na to przygotowany.

Najlepszym przykładem jest Robert Kubica, który w każdym wywiadzie podkreśla, że jest to podstawa. To wzór dla mnie, ponieważ przebył bardzo trudną drogę, aby być na szycie. I jest tam do dzisiaj, mimo przeciwności losu. Z tych wszystkich powodów, wspólnie z Rotax Max Challenge Poland, CRG, partnerem somfy, otoMoto.pl przygotowujemy projekt, który będzie miał na celu edukowanie młodego pokolenia, które rozpoczyna swoje starty....nie tylko od strony sportowej, ale od każdej, która jest czynnikiem wpływającym na rozwój.

Kalendarz Rotax Max Challenge Poland 2015:
11-12.04.2015 - I i II Rotax Max Challenge Poland (Stary Kisielin)
1-2.05.2015 - III i IV Rotax Max Challenge Poland + I i II International Rotax Poland Trophy (Bydgoszcz)
13-14.06.2015 - V i VI Rotax Max Challenge Poland (Stary Kisielin)
1-2.08.2015 - VII i VIII Rotax Max Challenge Poland + III i IV International Rotax Poland Trophy (Poznań)
26-27.09.2015 - IX i X Rotax Max Challenge Poland (Radom)

Więcej informacji:
www.rotax-kart.pl
www.facebook.com/lubasracing
www.instagram.com/lubasracing

<powrót do aktualności>

© benix      Automobilklub Polski                                                    Automobilklubpolski.pl używa plików cookies aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu.